Należy uczynić więcej, by przekonać konsumentów do efektywnych urządzeń

Rząd, ekolodzy i producenci sprzętów przekonują nas do tego abyśmy chętniej inwestowali w urządzenia najbardziej efektywne. Oczywiście są to lodówki, suszarki i pralko-suszarki, i inne sprzęty w  klasie energetycznej A.

Wydajna klasa A

Klasa A wykazała znaczący wpływ na zmniejszenie rocznych kosztów bieżących dla konsumentów, którzy zainwestowali w tego rodzaju urządzenie. Wszystko ze względu na fakt,  że zużywają one niej  energii. Jest to dowód pokazujący nam, że można dokonać zmniejszenia zużycia energii przez wyeliminowanie z domu starych „pożeraczy energii” i zastąpienie ich nowymi, mniej energożernymi.

Oszczędzanie energii

Co wiemy o efektywności energetycznej, czy oszczędzając energię wypełniamy jej warunki? Otóż oszczędzanie energii zwykle wpływa na efektywność energetyczną, ale nią nie jest.

Efektywność to zmniejszenie zużycia, przy zachowaniu dotychczasowych wyników. Jeśli mały Jasio nie będzie oglądał telewizora przez 3 godziny dziecinnie jak miał to w zwyczaju, to nie przyczyni się do efektywności, jedynie do oszczędzania energii i niższych rachunków za prąd.

Dlaczego tak jest, przecież zużycie energii w domu Jasia spadło? Mały Jaś nie krócej oglądał telewizję, więc nie został spełniony warunek zachowania „dotychczasowych wyników”. Gdyby mama Jasia zainwestowała w nowy telewizor, przez co zużycie energii spadłoby pomimo tego, że Jaś nadal ogląda ulubione programy przez 3 godziny, warunek zostałby zachowany.

Efektywność energetyczna

Kiedy więc przyczynimy się do wzrostu efektywności energetycznej? Kiedy zwiększymy bądź zachowamy liczbę pozyskanych dóbr czy wykonanych usług a zmniejszymy pobór energii. Nadal nie wiadomo jak to zrobić, wyobraź sobie, że jesteś piekarzem. Codziennie pieczesz 1000 bułeczek, na co piekarnik pobiera około 2,3kWh. Wystarczy, że poukładasz piętrowo blaszki w piekarniku, ciaśniej rozłożysz je na blasze, tak by zamiast 1000 zmieściło się ich 1200, to zwiększy efektywność energetyczną. Przy zachowaniu dotychczasowego zużycia zwiększyłeś ilość pozyskanych dóbr.

Advertisements

One thought on “Należy uczynić więcej, by przekonać konsumentów do efektywnych urządzeń

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s